Godtas ved kjøp
Når du gjennomfører et kjøp godtar du våre kjøpsbetingelser, og det inngås en bindende avtale mellom LeketøyVerden AS og deg som kunde. Forbrukerkjøp omfattes også av forbrukerkjøpsloven.
Som regel
Dette kjøpet er underlagt standard salgsbetingelsene nedenfor for forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av varer til en forbruker som ikke i hovedsak opptrer som ledd i næringsvirksomhet, og når selger opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett.
Salg til forbruker er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven og angrerettloven.
Avtale
Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selger gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (inkludert bl.a. opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, øvrige egenskaper, pris og leveringsbetingelser for varene. ), enhver direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene.
Ved motstrid mellom opplysningene selger har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og betingelsene i salgsbetingelsene, direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingen løsning går foran salgsbetingelsene, så lenge den ikke er i strid med bindende lovverk.
Partiene
Selger
Firmanavn: LeketøyVerden AS
Kontaktadresse: Setesdalsveien 66 C, 4617 Kristiansand
E-post: support@leketoysverden.no
Organisasjonsnr.: 830744452
Kjøper er personen som foretar bestillingen.
Priser
Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift med mindre kjøper velger å vise priser uten mva eller er registrert som bruker fra et land utenfor Norge. Informasjon om de totale kostnadene kjøper må betale, inkludert alle avgifter (merverdiavgift, toll etc.) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje etc.) samt spesifikasjon av de enkelte elementene i totalprisen , er gitt i bestillingsløsningen før bestillingen legges inn.
Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøpers bestilling er mottatt av selger. En part er likevel ikke bundet av avtalen dersom det har vært en skrive- eller skrivefeil i tilbudet fra selger i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøpers bestilling, og motparten innså eller burde ha innsett at det var en slik feil. For eksempel hvis et produkt ikke har noen pris.
Ordrebekreftelse
Du mottar en ordrebekreftelse på e-post umiddelbart etter at kjøpet er gjennomført. Det anbefales at kjøper kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med ordren med hensyn til mengde, produkttype, pris etc. Dersom det er avvik mellom ordre og ordrebekreftelse bør kjøper kontakte selger snarest mulig. .
Innbetaling
Hos oss kan du velge mellom flere sikre betalingsmetoder i samarbeid med Klarna og Vipps:
- Kortbetaling - Ved bruk av kort trekkes kjøpesummen fra kortet samme dag som bestillingen gjøres.
- Klarna-faktura - Velger du å betale med faktura, vil du motta denne på e-post kort tid etter bestilling. Fakturaen forfaller innen 30 dager.
- Klarna delbetaling/konto
- Betaling via Vipps.
Har du ytterligere spørsmål om de ulike løsningene kan Klarna kontaktes på telefon 21 01 89 91 eller på www.klarna.no. Vipps kan kontaktes på 22 48 28 00 eller via www.vipps.no/kontakt-oss. Les Klarnas brukervilkår. Les Klarnas personvernerklæring.
Har du ytterligere spørsmål om de ulike løsningene kan Klarna kontaktes på telefon 21 01 89 91 eller på www.klarna.no. Vipps kan kontaktes på 22 48 28 00 eller via www.vipps.no/kontakt-oss. Les Klarnas brukervilkår. Les Klarnas personvernerklæring.
Selger kan kreve betaling for varen fra den er sendt fra selger til kjøper. Dersom kjøper benytter kreditt- eller debetkort til betaling, kan selger reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling.
Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjør for kjøpet skjer i etterkant ved at kreditor (kredittkortselskap) sender en faktura til kortholder med krav om betaling. Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk av kortet innebærer at brukerens konto debiteres og beløpet overføres til betalingsmottakerens konto.
Ved betaling med kredittkort kommer lov om kredittkjøp mv. i bruk.
Levering etc.
Levering av varene fra selger til kjøper skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken. Dersom leveringstid ikke er oppgitt i bestillingsløsning eller e-post som følger med ordrebekreftelsen, skal selger levere varen til kjøper innen rimelig tid og senest 30 dager etter bestilling fra kunden. Dersom selgeren skal sørge for at varen sendes til kjøper, plikter han å få varen transportert til bestemmelsesstedet på egnet måte og under normale forhold for slik transport. Destinasjonsstedet er hos kjøper, med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
Varer som holdes på lager legges rett til forsendelse og behandles av et eget team utenfor kundeservice. Dersom kunden sender en e-post med forespørsel om avbestilling kort tid etter kjøpet, vil det derfor ikke være noen garanti for at kundeservice rekker å varsle fraktavdelingen om en eventuell avbestilling. Uavhentede sendte varer belastes med et håndteringstillegg på kr 200. Kjøper vil også bli belastet kr 250,- pr pakke for returfrakt.
Dersom det oppstår problemer med et produkt og disse dekkes av produktets garanti, vil selger dekke returkostnader. Returkostnader dekkes gjennom en returseddel sendt til kunden av selger. Kunden har da mulighet til å returnere produktet med Posten/Bring fra nærmeste postkontor. Dersom kunden har fått varen levert på døren, vil en eventuell retur derfor ikke dekkes fra kundens hjemmeadresse, men fra nærmeste postkontor. Eventuell henting på kundens adresse vil måtte dekkes av kunden selv. Emballasje og sikker retur er kun kundens ansvar.
Risikoen for varene
Risikoen for varen går over på kjøper når varen er overtatt av kjøper i henhold til avtalen. Dersom leveringstiden er kommet og kjøper unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes disposisjon i henhold til avtalen, bærer kjøper likevel risikoen for tap eller skade på grunn av varens egenskaper.
Angrerett
Kjøper kan heve kjøpet av varen etter angrerettlovens bestemmelser. Angreretten innebærer at kjøper kan returnere varen til selger uten grunn, selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Kjøper skal varsle selger om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, foreskrevet informasjon om angrerett og angrerettskjema er mottatt. Angreretten kan kun benyttes på varer bestilt på nett, ikke i butikk.
Dersom kjøper mottar angrerettskjemaet og nødvendige opplysninger på et senere tidspunkt enn ved levering av varene, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettskjemaet og opplysningene. Dersom kjøper ikke har mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettskjema, vil angrefristen likevel utløpe 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom kjøper ikke har fått informasjon om angreretten i det hele tatt, vil fristen være 1 år.
Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev), og den skal inneholde informasjon om hvordan kjøper ønsker å returnere varen til selgeren.
Kjøper må uten ugrunnet opphold, og senest 14 dager fra melding etter at angreretten ble gitt, sende varene tilbake, eller utlevere til selger dersom selger ikke har tilbudt å hente varen.
Dersom kjøper uttrykkelig har valgt en annen type levering enn standardleveransen selger tilbyr, skal selger likevel ikke betale de merkostnader dette medfører.
Tilbakebetaling må skje uten ugrunnet opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøpers beslutning om å benytte angreretten. Med mindre annet er uttrykkelig avtalt med kjøper, skal tilbakebetalingen skje med samme betalingsmiddel som kjøper benyttet. Kjøper skal ikke betale noen form for gebyr som følge av tilbakebetalingen.
Selger kan holde tilbake refusjonen inntil varen er mottatt, eller inntil kjøper har fremlagt dokumentasjon på at varen er sendt tilbake. Dette gjelder ikke når selger har tilbudt å hente varene.
Kjøper må selv bære kostnadene ved å returnere varene dersom angreretten benyttes. Ved å bruke returetiketten tilsendt fra oss vil kjøper bli belastet kr 250,- pr pakke for returfrakt.
Kjøper kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen skal fortsatt kunne returneres til selger i omtrent samme stand og mengde som den var i da kjøper mottok den. Selgeren kan kreve at forbrukeren erstatter verdifall som følge av kjøpers håndtering av varen som ikke har vært nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon.
For å få refundert hele beløpet ved retur/angrerett, må varen sendes tilbake i samme stand som da du mottok den. Altså i originalemballasje. Hvis originalemballasjen er skadet, vil varen anses som brukt.
Hvis du returnerer en brukt vare, vurderer vi varens verdireduksjon og refunderer varens brukte verdi. En vare uten originalemballasje vil bli ansett som brukt og hele beløpet vil ikke være berettiget til refusjon.
Kjøper kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som av helsevern- eller hygienehensyn ikke er egnet for retur, eller av lyd- og bildeopptak (inkludert CDer, DVDer) eller dataprogrammer hvor forseglingen er brutt.
NB! Noen av våre varer åpner for spesialtilpasninger. I flere tilfeller innebærer dette tilpasning av motoren. Dette er å anse som en tjeneste, og faller dermed ikke inn under den ordinære angreretten. Delsummen som er betalt for en slik tjeneste vil bli trukket fra ved tilbakebetaling av kjøpesummen.
Undersøkelse av varen
Når kjøper mottar varen, anbefales det at han eller hun undersøker i rimelig grad om den er i henhold til bestillingen, om den er blitt transportskadet eller om den på annen måte har mangler. Dersom varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, skal kjøper varsle selger ved reklamasjon, jfr. kontraktens klausul om «Reklamer ved mangler og frist for å melde krav ved forsinkelse».
Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse
Dersom det foreligger en mangel ved varen, skal kjøper innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selger beskjed om at han eller hun vil gjøre mangelen gjeldende. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt forbrukeren oppdaget mangelen.
Kjøper må gi beskjed til selger om at han eller hun ønsker å annonsere varen, og vente på svar fra selger før varen sendes tilbake. Dersom varen sendes tilbake før kjøper får svar fra selger om reklamasjonen, og feilen kunne vært rettet på en enkel måte av kjøper selv, må selger selv dekke tur-retur-frakten.
Reklamasjon må likevel fremsettes senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom produktet eller deler av det er ment å vare vesentlig lenger, er klagefristen fem år. Ved forsinkelse skal krav rettes til selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er fremme og varen ikke er levert. Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøper også velge å annonsere og sende krav direkte til kreditor (kredittkortselskap). Meldingen til selger eller kreditor bør være skriftlig (e-post eller brev).
Kjøpers rettigheter ved forsinkelse
Dersom selger ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtale mellom partene, og dette ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side, kan kjøper etter reglene i forbrukerens kapittel 5 kjøpsloven, holde tilbake kjøpesummen, kreve ytelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selger.
Oppfyllelse: Dersom selger ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøper opprettholde kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det er en hindring som selger ikke kan overkomme eller dersom oppfyllelse vil medføre så stor ulempe eller kostnad for selger at det er vesentlig ute av forhold til kjøpers interesse i at selger oppfyller. Dersom vanskene forsvinner innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.
Heving: Kjøper kan heve avtalen med selger dersom forsinkelsen er vesentlig eller dersom selger ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøper har satt. Kjøper kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selger har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.
Erstatning: Kjøper kan også kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgers side, jfr. forbrukerkjøpsloven § 24.
Kjøper må melde krav til selger ved krav, jfr. denne kontraktens avsnitt om "Reklamer ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse".
Kjøpers rettigheter ved mangel
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side, kan kjøper etter reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 holde tilbake kjøpesummen, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, hevet påkravsavtale og erstatning fra selger.
Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøper kreve at selger utbedrer mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selger kan protestere mot kjøpers krav dersom gjennomføring av kravet er umulig eller påfører selger urimelige kostnader.
Selger må foreta retting eller omlevering innen rimelig tid. Retting eller levering må skje uten kostnad for kjøper, uten risiko for at kjøper ikke får dekket sine utgifter og uten vesentlig ulempe for kjøper. Selger kan ikke gjøre mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør ytterligere forsøk rimelig.
Selv om kjøper verken krever retting eller omlevering, kan selger tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selger sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøper ikke kreve prisavslag eller heving.
Prisrabatt: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøper kreve forholdsmessig prisrabatt.
Heving: I stedet for prisavslag kan kjøper heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.
Erstatning: Kjøper kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at produktet har en mangel, jfr. forbrukerkjøpsloven § 33.
Kjøper skal melde krav til selger ved reklamasjon, jfr. denne kontraktens punkt "Reklame ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse". Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier fra selger.
Selgers rettigheter ved kjøpers mislighold
Dersom kjøper ikke betaler eller oppfyller de øvrige forpliktelser etter avtalen, og dette ikke skyldes selger eller forhold på selgers side, kan selger etter reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 avhengig av forholdene, holde tilbake varen, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet og erstatning fra kjøper. Selger kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr for ikke-forskuddsbetalte uavhentede varer.
Oppfyllelse: Dersom kjøper ikke betaler, kan selger opprettholde kjøpet og kreve at kjøper betaler kjøpesum (oppfyllelse). Dersom varen ikke er levert, mister selger sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremsette kravet. • Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annen vesentlig mislighold fra kjøper kan selger heve avtalen. Selger kan ikke angre etter at kjøpesummen er betalt.
Selger kan også heve kjøpet dersom kjøper ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selger har satt. Selger kan imidlertid ikke trekke seg mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøper har sagt at han eller hun ikke vil betale.
Erstatning: Selger kan kreve erstatning fra kjøper for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kjøpers mislighold, jfr. Forbrukerkjøpsloven § 46.
Forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøper ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter lov om morarenter. Ved manglende betaling kan kravet etter forhåndsvarsel sendes til inkasso, og kjøper kan da bli ansvarlig for gebyr etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivelse av forfalte pengekrav.
Gebyr for uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøper unnlater å hente ubetalte/betalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr på kr 200,- + returfrakt. Kjøper vil også bli belastet kr 250,- pr pakke for returfrakt. Gebyret skal maksimalt dekke selgers faktiske utlegg for å levere varen til kjøper. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
Garanti
En garanti gitt av selgeren eller produsenten gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har under ikke-fravikelig lovgivning. En garanti innebærer således ingen begrensninger i kjøpers rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punktene «Kjøperens rettigheter ved forsinkelse» og «Kjøperens rettigheter ved mangel».
Personlig informasjon
Med mindre kjøper avtaler annet, kan selger kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendige for at selger skal kunne oppfylle forpliktelsene etter avtalen. Personopplysninger til kjøpere under 15 år kan ikke innhentes med mindre selger har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøpers personopplysninger skal kun utleveres til andre dersom det er nødvendig for at selger skal fullføre avtalen med kjøper, eller i lovpålagte tilfeller. Selger kan kun få kjøpers personnummer dersom det foreligger et vesentlig behov for sikker identifikasjon og slik innhenting er nødvendig.
Dersom selger ønsker å bruke kjøpers personopplysninger til andre formål, for eksempel for å sende kjøper reklame eller informasjon utover det som er nødvendig for å fullføre avtalen, må selger innhente kjøpers samtykke ved avtaleinngåelse. Selger skal gi kjøper informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøpers samtykke skal være frivillig og gitt ved en aktiv handling, for eksempel ved å krysse av.
Kjøper skal enkelt kunne kontakte selger, for eksempel på telefon eller e-post, dersom han eller hun har spørsmål om selgers bruk av personopplysninger eller om han eller hun ønsker at selger skal slette eller endre personopplysningene.
Informasjonskapsler
Vår nettbutikk inneholder såkalte informasjonskapsler. Du kan se deg rundt i nettbutikken uten informasjonskapsler, men du kan ikke handle. Vi bruker informasjonskapsler for å administrere innholdet i handlekurven din. Det er en tekstfil som er lagret på datamaskinen din. Vi lagrer også informasjon om du har valgt å se kategorisidene med eller uten bilder. Hvis nettleseren eller brannmuren din er satt til å forhindre lagring av informasjonskapsler, kan nettstedet slutte å fungere eller du kan få problemer med å fullføre et salg
Konfliktløsning
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøper kan kontakte Forbrukerrådet for å få bistand i eventuell tvist med selger. Dersom det ikke oppnås en minnelig løsning etter mekling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig be Forbrukerrådet henvise tvisten til Forbrukertvistutvalget. 13) Forbrukertvistutvalgets avgjørelser er rettskraftig fire uker etter underretning. Før avgjørelsen er rettskraftig, kan partene ved å sende inn stevning til Forbrukertvistutvalget bringe avgjørelsen inn for tingretten.
13) Se lov av 01. mars 2017 Lov om Forbrukerklageutvalget (Forbrukerklageloven).